26/5 Dressyr, äntligen!

Idag fick jag äntligen tillfället att rida lite gammal hederlig dressyr igen :D
Malley skötte sig (som vanligt) exeptionellt!

Såhär brukar jag lägga upp ett dressyrpass:
♥1
Jag börjar med att skritta i ca: 15 min på långa tyglar
♥2
Sedan tar jag tyglarna, och börjar göra volter, ca: 6 volter i båda varven.
♥3
Efter det börjar jag trava så smått, jag går in på serpentiner, där jag travar på serpentinernas "långsidor" och så fort jag ska börja svänga på "kortsidorna" så saktar jag av till skritt, för att sedan börja trava igen på långsidan så fort han är rakställd.
♥4
Gör en skrittpaus...
Sedan travar jag i zickzack ca 20 meter framåt.
♥5
Saktar av till skritt och går in på en volt.
Sedan trycker jag in honom så att volten minskar. sedan ökar.
♥6
Börar med ett dressyrprogram. Antingen L:C2 eller L:B1
kör igenom det helt.
♥7
Efter programet låter jag honom skritta lite för att sedan börja en liten kort "uteritt"/ avskrittning
så att han varvar ner.


Hur lägger ni upp erat dressyrpass?


Kommentarer
Postat av: minge

jag kör också alltid med en massa volter i början i skritt/trav, för att mjuka upp nacken osv :)

2010-05-26 @ 22:17:11
URL: http://photodesigner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0