26/04- Fina flätor och nya ängar!

Idag var verkligen en superfin dag (igen!)
Malley fick en fläta i manen, och herregud vad bra det var!
I dressyr, vill man gärna se hästens hals, ögon, och näsborren, och har man en häst med lång man så är det ganska svårt faktiskt.
Därför rekomenderar jag verkligen att fläta, knoppa, eller rättare sagt "sätta upp" manen så att huvudet är synligt från hästryggen.

Vi hittade även säkert 5 nya ängar i en "kombination"!
samt en liten grässlinga att galoppera/ trava på.
verkligen superfint.
Bilder blev inte tagna då jag helt och hållet glömde det, men det ska bli några bilder på ängarna, det lovar jag :)

Bild, endast för att den är sååå mysig


25/04 Stenshuvudsrundan

Härliga, härliga vårsol!
Idag blev det Stenshuvudrundan med Minge, det var supermysigt!
Det känns som att det var ett tag sedan jag red den rundan, och Malley älskade att få komma ut
och få galoppera av sig lite.

en bild på en av våra promenader


24/04- Terränghoppning i solen

Idag har jag hoppat lite med Malley, och det gick kanon!
Tog kanske en 5 språng totalt, men det räckte,
passade på att klämma in dressyr i mellan skutten :)
jag hade som tur var, Louise med mig som en liten hinderbyggare, så slapp man göra det själv.
högst var det väl 50cm, men det räcker på långa vägar tycker jag, det är ju allt emellan hindrena som räknas
=Citat från Linda :D
Kommer faktiskt inte på mer att skriva om denna ridturen


Första Dressyrpasset

Inte en så vitsig rubrik, men som ni kan läsa så har jag då tagit ett dressyrpass med Malley!
Det gick jättebra!
Malley skötte sig exemplasikt ( eller? )
Tänkte rida igenom dressyrprogrammet (L:C2) och då ville han absolut inte koncentrera sig, utan rusade i traven, saktade av i galoppen, ville inte gå i form, allt som kan gå såddär, det gick såddär
Men det tänker jag se en förbättring på till sommaren, då ska det sitta!

I morgon blir det antagligen till att rida "stenshuvudrundan" med Minge och Jenny


Tävling!

Nu har jag kommit hem från tävlingen i Bollerup!
Somsagt så var det ju inte jag som tävlade utan Jenny, som tävlade med Nanke
Det gick väldigt bra, dock så glömde Jenny att passera mållinjen så att säga :)
Här kommer lite bilder, och jag måste verkligen ursäkta kvalitén






Tävling


Jag är med och tävlar om ett Glenn Gordon Schabrak hos Tävlingsryttaren
Delta du med :)


Regnigt!

Idag regnade det väldigt mycket :(
Jag börjar bli trött på allt väderombyte.
Och dubbelt upp så hade Malley inget täcke på sig idag, så han var blöt när jag kom upp till stallet.
Jag började med att fixa hans ben, tvätta såren, och försöka torka honom så gott det gick.

I morgon ska jag följa med Jenny till Bollerup då hon ska tävla med Nanke :)
Även Minge & Jasmine ska följa med

Jag skriver hur det har gått på tävlingen och lägger upp bilder i morgon


Komma igång

Nu ska Malley faktiskt få börja komma igång!
Äntligen!
Det känns som att det var jätte länge sen som jag red.
Idag red jag i alla fall en barbacka skrittur, och sedan sprang jag av honom på "österrikevägen"
Han blev allt lite flåsig.
Men nu börjar allvaret igen.
Man vill ju faktiskt få honom smärt o fin till sommaren och tävlingarna.



Vårbild!


Ett Hästtest!

[x] Du har ridit en häst som är över 160 cm i mankhöjd
[/] Du har ridit en hel svart häst/ponny
[x] Du har ridit en fjording
[x] Du har ridit en shettis
[x] Du har ridit en travare
[x] Du har hoppat högre än 50 cm
[/] Du rider mest dressyr
[x] Du använder alltid hjälm när du rider
[x] Du kan stallreglerna
[x] Du har en egen häst
[x] Du är i stallet mer än en gång i veckan
[x] Du har en speciell favorithäst/ponny
[x] Du rider mer än en gång i veckan
[x] Du har kompisar i stallet
[x] Du läser hästböcker
[ ] Du skriver häst-sagor i skolan
[x] Du bor nära ett eller flera stall
[  ] Du går på ridskola
[x] Du har ridit ute i skogen på en häst
[x] Du har ridit ute i skogen på en ponny
[/] Du brukar rida i ett ridhus eller paddock
[ ] Du har haft sommarhäst
[x] Du har ridit mer än 3 år på ridskola
[x] Du har mer än 2 rosetter
[x] Du tycker om att hoppa
[x] Du tycker om att rida dressyr
[ ] Du och din familj bor på en hästgård
[/] Du har ridit in en häst/ponny
[x] Du har träffat ett föl som är mindre än tre veckor gammal
[x] Du brukar vara i stallet mer än en timme

Mitt resultat:
24



1 - 5 p. du är inte en sån jätte ruktinerad ryttare.
6 - 15 p. du kan rida ganska bra men fortsätt träna.
16 - 20 p. där ser du träning ger resultat!
21 - 30 p. du är en väldigt rutinerad ryttare som kan hästar väl!

Hästen är .....

( ) Lat
(x) pigg
( ) Het
(x) Barfota
( ) Skodd
( ) Egen häst
(x) Foderhäst
( ) Medryttarhäst
( ) Sköthäst

Ras:
( ) Halvblod
( ) Fullblod
( ) Kallblod
(x) Varmblod
(  ) Ponny

Höjd:
( ) 0-120 cm i mankhöjd
( ) 121-140 cm i mankhöjd
( ) 141 - 150 cm i mankhöjd
(x) 151 - 160 cm i mankhöjd
( ) 161 - 175 cm i mankhöjd
( ) 175 cm +

Kön:
( ) Sto
( ) Hingst
(x) Valack

Inriktning:
(x) Dressyr
(x) Hoppning
( ) Fälttävlan
( ) Western
( ) Akademiskt
( ) Barock
( ) Distans
( ) Trav
( ) Körhäst
( ) Övrigt

Ålder:
( ) 0-2 år
( ) 3-5 år
( ) 6-10 år
(x) 11-15 år
( ) 16-20 år
( ) 21-25 år
( ) 26-30 år
( ) 31 +

Beteende:
(x) Bockar
( ) Stegrar
(x) Alla fyra ben i marken
( ) Kickar

Foder:
(x) Korn
( ) Kli
( ) Pellets
(x) Betfor
( ) Havre
( ) Blandfoder
(x) Hö
( ) Ensilage
( ) Annat

Fodertillskot:
( ) Vitlökspulver
( ) Vitlöksflingor
(x) Biotin
(x) Mineraler
(/) B-vitaminer ibland...
(x) Annat (multivitaminer, e-vitaminer och salt)

Hästen är:
( ) Krubbitare
( ) Sparkar i boxväggen
( ) Nafsar
(x) Äter allt som går att äta
( ) Är petig med maten
( ) Äter men rör inte vad som helst
(x) Tänker mest på mat
( ) Smal
(/) Tjock
(x) Normal

Färg:
( ) Skimmel
( ) Brun
( ) Tigrerad
(x) Fux
( ) Skäck
( ) Svart
( ) Isabell
( ) Ljusblack
( ) Mörkblack
( ) Annan 

Hästen har:
( ) Ål
(/) Kort hängande man 
(/) Lång man
(x) Tunn man
( ) Tjock man
( ) Mörkare på benen
( ) Har strumpor på minst ett ben
( ) Bläs
( ) Lykta
(x) Annat tecken

 

har du häst/ponny?
Häst

namn?
O´Malley

höjd?
154 cm i mk.h

tävlad med föregående ryttare?
Ja, ganska mycket :)

tävlad med dig nu?
Det kommer ;)

tränar ni för höjder? (bana)
Runt 60-100cm

tränar ni för höjder? (enstaka)
80

hur högt brukar ni hoppa terräng hinder?
Hoppar inte terräng, men om det ligger någon trädgren så är den väl en 30cm :)

har ni många blå/gula rosetter?
Inte Med O´Malley

har ni någon betydsamt pris tsm?
Nej, har inte tävlat med honom ännu...

vad har ni för mål att tävla?
Jag har inga direkt mål ännu

har ni många rosetter?
...

ifall ni ska debutera något, vad ska ni debutera då?
LA i hoppning och Dressyr  ;D

vad skulle ni kunna klara av för klasser?
Vi skulle nog kunna gå ganska långt i hoppning, dressyr också om vi bara lägger tid på det :D

gör ni omhoppningssvängar på tävling?
...

gör ni omhoppningssvängar på träning?
Ja


Det har blivit bättre!

Det verkar faktiskt som att såret har blivit bättre!
O´Malley "vågar" stödja på det till fullo, och i morgon kan jag ta en promenad med honom :)
Oh, det känns faktsikt skönt när man märker en förbättring.

Idag tvättade jag såret väldigt noga med tvållösning, så att det blev riktigt rent, då såg jag hur det såg ut,
och usch, konstigt att han inte har mer ont, är mitt första intryck.
Han får en antibiotika salva till såret, och nu "kommer jag åt" mer när såret är s.k. "öppet"
i fodret får han ett preparat som ska sänka svullnaden, och det har redan hjälpt.
Detta ska han få i 4 dagar till, sen ska medecineringen vara klar :)
Håll tummarna!


Nu ska han få medicin

Idag var det min vecka att släppa ut hästarna.
När jag skulle ta ut Malley så märkte jag att han inte riktigt ville stödja på det vänstra bakbennet (där han har mugg)
Så jag kollade mycket noggrannare, och han var svullen, samt lite varm.
så vi ringde veterinär.
Veterinären kom vid 10- tiden, och O`Malley var ganska trött på att stå ensam inne i boxen vid det här laget, han ville ju ut och beta.
Veterinären sa att han var svullen, och varm, och att han skulle få medicin.
Han ska få:
antibiotika salva
och något som tar ner inflammationen (minns inte namnet)

Men allt verkar gå bra ändå :)


Ännu en ny äng

Idag var det egentligen först tänkt att vi skulle rida lite lättare dressyr.
Sedan, när vi märkte att dressyrängen nmr 2 var upplöjd, så blev det ändrade planer, och vi bestämde oss för att rida "stenshuvudrundan"...
Men, när vi såg den mest UNDERBARA ängen (en hage) så smälte vi.
Den var superbra, mjuk, kuperad, grön, härlig...
Så det blev ändå till att rida dressyr.
Malley var jätteduktig! Vi övade lite på galoppombyten böjd och ställd, även galoppfattning från skritt, och lite till.


I morgon ska jag, Jenny och Minge rida till ridhuset för lite hoppning :)


Kiviksrundan!

Nu har jag nästan precis kommit hem från den underbaraste ridturen på länge :)
 
Den var "innehållsrik" och mysig.
Vi hoppade lite små skutt på en skogsväg, och det var fart & fläkt.
Mer kommer jag inte på att skriva :)

Vad har ni gjort idag då?


Dålig Uppdatering...

Som ni kanske har märkt, så har jag varit väldigt dålig på att skriva på sistonde...
Men ibland har man helt enkelt inte tid.

Men precis som förra gången, ska ni ju få höra vad som hänt & skett på Kullåkra:

Fredag
lätt dressyr, på "nya dressyrängen" .
Jag övade på att snabbt hitta formen, hålla balans i traven, luftig galopp

Lördag ♥
Först åkte jag till Stallshopen och inhandlade gummisnoddar, morötter,
och fick en liten katalog om Eggersmann- foder
Någon som använder detta fodret, som kan ge positiva/ negativa svar?
Jag funderar alltså på att byta foder till en müsli blandning/ pellts.
Sedan
"mini-rundan" som jag så fint döpt den till,
som först går till nya dressyrängen, sedan ner till Svabesholm, förbi bläsingsborg, och upp till Kullåkra igen.
Det är en liten nätt runda som O´Malley uppskattar.
Han kan inte låta bli att snegla in på vägen som vi brukar ta när der är dags för stenshuvudrundan.
Jag får väl ta den snart, så att han blir glad.

Upptäckte att O´Malley hade fått mugg, den stackarn ):
Men det blir till att ta hand om det, så får vi hoppas att det ordnar sig snarast.

Söndag
Nu sitter jag och bloggar, och ska ge mig av till stallet vid 4- tiden. Idag får det bli lite svårare dressyr, eller en av de många "rundorna" så att han får jobba lite.

På måndag
Ska Malley få ledigt/ en promenad


En bild med Väldigt dålig upplösning


ska skaffa mig en mejladress till bloggen:
[email protected]
Så att ni kan nå mig, ställa frågor, skicka era "hiss" och "diss" mm... :)


O´Malleys lediga dag

Idag fick Malley ledigt, och ännu följer jag mitt schema!
Men för mig blev det minsann inte ledigt, nepp, jag red söta Nanke idag.
Hon är jättemysig, men jag har inte hittat "rätt knappar" på henne ännu,
men jag kommer att rida henne några gånger till, nu när Jenny är på Bollerup.
Men det känns som att det gick bra ändå, hon var lite "sprallig".


Krampålle


Underbara Dressyr!

Oh, gud vad jag är nöjd med dagens pass!!
Det gick skitbra, Malley var helt underbar.
Jag fick en privatlektion av Minge, och hon är nog en av de bästa dressyrtränare jag har haft kontakt med,
(visserligen har jag ju bara ridit för 3 andra)
Så vad tränade vi på då?
♥ Skänkelvikningar
~ Malley var jätteduktig, men måste "parera" mer
♥ Stadig galopp ~ Gick väldigt bra, då vi kunde fatta en perfekt från skritt
♥ Framdelsvändning ~ Måste vi träna mycket mer på, men han har blivit bättre!
♥ hitta balans i traven ~ kan vara bra för att jag ska få lättare att "balansera"

Det vi behöver träna mer på:
♥ Framdelsväning
♥ Skänkelvikning
♥ balans i traven

Minge gick loss med min mobilkamera, såhär ser resultater ut:

 
 
  
Vad tycks?


Underbar Uteritt!

Jag har faktiskt varit duktig och följt min ridplanering!
Så idag blev det en uteritt, och, ja, en ordenlig en!
Vi (Minge & jag) Red "Kiviksrundan"
Den tog en timme och 15 minuter, och var helt perfekt för Malleys kondition :D
Det var många underbara stigar, och plats för mycket galopp och trav.
När vi kom tillbaka såg vi att hästarna var väldigt svettiga.
Malley svettade ner 2 täcken tills jag förstod att han inte skulle bli torr, ens om jag la på honom 5 st till.
Så det blir till att åka upp till stallet snart och lägga på honom sin pyjamas så att den lille prinsen inte fryser.
Har ni täcken på era hästar, dagtid, natttid eller både och?


Snygging, på underbar vårbild!


Veckans ridplanering!

Nu tänkte jag göra en ridplanering, och viktigast av allt, Följa den!

♥ Måndag
~ Lättare Dressyr
Tisdag ~ Uteritt
Onsdag ~ Svår Dressyr
Torstag ~ Ledigt
Fredag ~ Terränghoppning
Lördag ~ promenad/ skrittur
Söndag ~ Ledigt


Vad har hänt då?

Ja, som ni ser har jag varit jättedålig på att uppdatera!
Men jag måste erkänna att det har varit ganska skönt att "slippa" tänka på att skriva och logga in på datorn.
But i´m back on track!


Men vad har egentligen hänt på Kullåkra?
I lördes gick jag en promenad efter den ansträngande hoppningen.
Och alla var JÄTTE TRÖTTA! det var väl deras "tupplurstid"


♥ I söndes blev det en morgontur!
O´Malley var jättepigg, dock regnade det lite så man var lagom kall o blöt när man kom tillbaka till stallet.

Idag följde jag med Jenny till tävlingen i fågeltofta, och det visade sig att hon skulle tävla Concorde också.
Minge följde också med, men tävlade inte.
När vi kom hem med hästarna så tog jag en tur på Malley,
Vi Försökte att rida lite dressyr, det gick sisådär :)
Han gjorde vad man bad om, men han bjöd ändå inte.


Lille skutt?!

Idag blev det hoppa av!
Jag red med Jenny som red Nanke.
När vi kom till ridhuset, så stog faktiskt hindrena kvar sen förra gången vi hade ridit,
men vi ville träna lite bana, så vi byggde en
som såg ut ungefär såhär:


Hästarna blev ganska trötta,
så vi får ta en lugn tur i morgon :)

På måndag ska jag och Jenny åka till Fågeltofta,
eftersom Jenny ska tävla Nanke,
och så kommer jag ju att känna igen mig på Malleys o min framtida tävlingplats ;)


RSS 2.0