Veckans tips! Matolja

Matolja, matolja och mera matolja

Nu är våren är här, och gräset är frodigt och grönt, just det ja...
Somsagt, gräset börjar komma och hästarna börjar glufsa i sig i hagen.

Men i bland är dom så ivriga att hela rötter kommer med, och därmed jord och grus.
Jag har kolllat mig omkring och läst mig till att matolja (eller olja över huvudtaget)
Jag ville kolla upp det lite närmre och tog kontakt med veterinär, hon rekomenderade
1 dl matolja till O´Malleys storlek, alltså D-ponny- mindre häst.
Det ska man hålla på med i en vecka, sedan en vecka med 1/2 dl.

Varför olja?
Olja ger man till hästen nu på våren för att smörja tarmarna, så att grus & jord inte fastnar, utan åker ut.
Om det stannar kvar i hästens mage så kan den få kolik, och det är inte kul!

Det finns riktig "hästolja" i sorterade ridsportsaffärer, men enligt vissa så funkar vanlig matolja lika bra.

 


Skrittur i fågelkvitter

Igår hade jag inte tid att logga in på datorn, Så vad hände då?
Fy skäms på mig, som har låtit hästen få 2 vilodagar i rad.
Ajabaja...

Men idag blev det ridning
, eller tjae, det blev i alla fall en barbacka skrittur,
det var väldigt mysigt, att höra fågelkvittret och kolla på solnedgången.



Myspys Tjockishäst


Morgonmockning!

Det blev till att gå upp lite tidigare idag, närmare bestämt klockan 07.00.
Eftersom att jag och Katja skulle åka till kristianstad senare på dagen :)

När vi kommit hem igen, så åkte jag upp till stallet, och ryktade O´Malley.
Han var ganska smutsig, och gud vad han fäller!

I morgon ska jag nog passa på att rida, om det inte blir dåligt väder :)


B E S Ö K S R E K O R D !


Nu fick jag mig en överraskning!



Vad underbart att fler människor har hittat hit,
och jag hoppas att ni gillar min blogg, och att ni fortsätter att komma :D


28 mars: Dressyr på "dressyr ängen"




Idag passade jag på att rida, efter en liten "paus" :D
Det var undebart att få hoppa upp och känna vårsolen "bränna".
O´Malley skötte sig hyfsat bra, dock så hade han en liten idé om att inte svänga dit jag sa åt honom att svänga. Det får vi hoppas att det inte blir en ovana.
Jag red även igenom programmet igen, det gick också ganska bra.
Alltså, överlag, ett hyfsat ridpass :)


Regnigt = ynkliga pållar

Usch ja, idag var det inget bra väder.
Det är jätteregnigt och kallt (= 4 grader)
När jag kom upp till stallet vid 3- tiden var det 4 ynkliga hästar som väntade vid grinden, och dom var verkligen
Genomblöta.
Jag är superglad nu att Malley fick ett regntäcke på sig, så att han slapp att bli blöt i alla fall på kroppen.
Jag mockade på rekordtid! allt tog nog bara 10 minuter max.
Malley fick komma in i sin box och äta innan jag tog ut honom i spolspiltan.
Jag spolade benen, och magen med ljummet vatten, så att han värmdes lite.
Sedan på med fleecetäcke, och så kom jag på en provisorisk lösning, att lägga ett ihopvikt fleecetäcke på halsen, som man sedan knäppte ( jag vet inte riktigt hur jag fick ihop det) som enligt mig, funkade jättebra :)
Imorgon får jag bannemig försöka att rida.
Lite väderuppdatering:


Nu har han fått "klorna" klippta

Idag kom hovslagaren!
och det behövdes faktiskt, Malleys hovar var lite för långa nu.
När jag kom till stallet så blev jag väldigt överraskad,
14 grader!
Hur varmt har ni det??

Jag funderade på att rida idag, men tyckte inte att det var så bra efter att hans hovar då precis blivit klippta, och filade, dom blev väldigt snygga.
Har även dragit ner 1 kg på kvällshöet, då nu är tiden då jag har chansen att få ner honom lite. :)
Det blev ett kort inlägg idag, men jag kommer inte på att skriva något mer.


Vårkänslor, det märks

Idag kan man lugnt säga att O´Malley hade vårkänslor!
När jag kom till stallet, så var det så varmt så O´Malley fick gå utan täcke under tiden jag mockade.
När jag var klar tänkte jag gå och hämta pållen för att rida en sväng.
Men som vi har lärt oss vid det här laget, inget blir som man planerar...
O´Malley och Amorina fick fnatt och sprang omkring i hela hagen, bockade, skuttade, hoppade, "you name it"
Så jag fick ju inte tag på honom i första taget...
Efter 20 minuters busande kom Malley äntligen fram till mig.
Då märkte jag givetvis att han var ganska svettig. Då beslutade jag mig för att låta honom få sin träning i hagen.
Det kändes som ett klokt beslut idag, att låta honom ha kul idag :)

Hur går det för er? Har era hästar vårkänslor?


Bild från gårdagens ridtur



24 mars: Har ridit igenom programmet!

Idag blev det dressyr igen!
O´Malley skötte sig exemplariskt, för att ha varit "första" gången vi red igenom hela programmet.
Han behöll faktiskt formen genom (nästan) hela programmet.
Givetvis blev det lite "småmissar" här och där, men det hade jag räknat med, jag hade faktiskt räknat med mer skavanker, men nejdå.
jag ska försöka finslipa programmet de kommande veckorna.
Det som behövs slipas på:

~ kortsiktiga mål ~
♥ kunna rida igenom hela programmet i samlat tempo

~ långsiktiga må l~
♥ behålla böjning/ ställning igenom hela programmet
♥ bättra på konditionen
♥ träna på ökad trav, utan "ökat" tempo


M I T T  M Å L
Jag och Malley??
lite hårt mål, men träning är det som gäller :)


Veckans tips! " Dressera mera"

Det är superviktigt att ha koll/ pli på din häst från ryggen,
annars hade du nog inte kunnat göra dressyrövningar, eller kanske tillochmed inte kunnat hoppa!
Men om du nu har pli på hästen från ryggen,
men hur är det då från marken?
Det är nog många som har detta problemet, men det går att åtgärda väldigt lätt och snabbt.
Men hur gör man?

Longera minst 1 gång i veckan.
♥ Försök att göra dressyrövningar från marken. det kan vara t ex. ryggning (jättebra övning),
fram/ bakdelsvändningar, halter från skritt, trav och galopp
♥ Vill du gå lite längre så kan du försöka med öppnor/ slutor och skänkelvikningar
(gör ej svårare då det kan bli svårt för dig sen på hästryggen, du ger då dubbla budskap åt hästen)
skillnaden varierar givetvis från häst till häst, men jag garanterar att det funkar.


Nej, så får det inte gå till!
Människan visar ingen respekt för hästen, och gör hastiga, otydliga rörelser.
Människan har dålig inverkan på hästen.


En jättefin harmoni mellan häst och människa.
Hästen visar förtroende för människan, samt tvärtom.
Jag var tvungen att ta upp Klaus Ferdinand Hempfling
som ni faktiskt kan läsa mer om på minges blogg.


Dressyrpass i underbara solsken!


Idag blev det ett dressyrpass i solskenet
som ni kanske ser på bilden så var O´Malley V Ä L D I G T  pigg och uppmärsksam
pga. all vind och blåst. Det kändes nästan som en orkan.

Det gick sagolikt bra på träningen,
dock tog det ett litet tag innan jag fick "ner" honom i form, det var ju alldeless för mycket att titta på runt omkring.
Galopperna har blivit mycket bättre!
Nu klarar han i alla fall att samla sig på raksträcka.
Men om man galopperar på volt så går han ner superfint med huvudet, bättre än i trav och skritt.

Jag invigde även mina nya snygga lädder ridhanskar! Det blev enorm skillnad!
Jag (låter jättekonstigt) satt mycket mer stilla med händerna, eller så inbillade jag mig bara att det var bättre ;)


Bara måste göra detta test



DU HAR:
1. 5-15 rostter [x]
2. 15-30 rosetter [ ]
3. 30-50 rosetter [ ]
4. 50-100 rosetter [ ]
5. Fler än 100 [ ]
6. Fler än 10 blå/gula rosetter [ ]
7. Fler än 30 blå/gula rosetter [  ]
8. Egen ponny [ ]
9. Egen häst [/]
10. Tävlat Lokalt [x]
11. Tävlat Regionalt [  ]
12. Tävlat Nationellt [  ]
13. Vart på meeting [  ]
14. Ridit med martingal [x]
15. Ridit med pessoa-bett [x]
16. Ridit på kandar [x]
17. Ridit med gramman [  ]
18. Ridit på en äng [x]
19. Ridit i skogen [x]
20. Ridit på en strand [x]
TOTALT: 8 1/2 / 20

HOPPNING:
1.Du kan hoppa en bana på 70 [x]
2. Du kan hoppa en bana på 90 [x] med O´Malley så ;D
3. Du kan hoppa en bana på 110 [ ]
4. Du kan hoppa en bana på 130 [ ] 
5. Du har hoppat oxer [x]
6. Du har hoppat räcke [x]
7. Du har hoppat mur [x]
8. Du har hoppat vattenmatta [ ]
9. Du har hoppat trippelbar [x]
10. Du har hoppat kombination [x]
11. Du har placeringar i hoppning [ ]
12. Du har ridit EM [  ]
13. Du har ridit NM [  ]
14. Du har ridit SM [  ]
15. Du har ridit DM [  ]
17. Du har placering i någon av ovanstående [  ]
18. Du har hoppat 110 [  ]
19. Du har hoppat 130 [  ]
20. Du har hoppat 150 [  ]
TOTALT: 7/20

DRESSYR:
1. Skulle klara att rida ett LC program [x]
2. Skulle klara att rida ett LB program [x]
3. Skulle klara att rida ett LA program [x]
4. Skulle klara att rida ett FEI program [  ]
5. Du har gjorten öppna [x]
6. Du har gjort en sluta [x]
7. Du har gjort en skänklevikning [x]
8. Du har gjort ett enkelt byte [x]
9. Du har gjort ett byte i språnget [  ]
10. Du har gjort piaff/passage [  ]
11. Har placeringar i dressyr [x]
12. Du har ridit EM [  ]
13. Du har ridit NM [  ]
14. Du har ridit SM [  ]
15. Du har ridit DM [  ]
16. Du har ridit i allsvenskan [  ]
17. Du har placering i någon av ovanstående [  ]
18. Du har ridit på över 60% [x] Ja, faktiskt ;)
19. Du har ridit på över 70% [  ]
20. Du har ridit på över 80% [  ]
TOTALT: 9/20

UTRUSTNING:
1. Hjälm [x]
2. Kavaj [x]
3. Frack [  ]
4. Säkerhetsväst [x]
5. Säkerhetsstigbyglar [x]
6. Spö [x]
7. Sporrar [  ]
8. Fler än 5 träns [ ]
9. Fler än 5 täcken [x]
10. Minst ett segertäcke [  ]
11. Gummityglar [x]
12. Lädertyglar [x]
13. Vanligt bett [x]
14. Annat bett [x]
15. Boggi trailer [  ]
16. Lastbil [  ]
17. Senskydd [x]
18. Lindor[x]
19. Personlig tränare [/] Snart så..
20. Ridstövlar [ ] det kommer ;)
TOTALT: 17/20

DU HAR RIDIT:
1. Sto [x]
2. Valack [x]
3. Hingst [x]
4. A-ponny [x]
5. B-ponny [x]
6. C-ponny [x]
7. D-ponny [x]
8. Storhäst [x]
9. Skimmel [x]
10. Fux [x]
11. Brun [x]
12. Skäck [x]
13. I ridhus [x]
14. I paddock [x]
15. På gräsbana [x]
16. 0-2 år [  ]
17. 2-4 år [x]
18. 4-6 år [x]
19. 6-8 år [x]
20. Hela livet [x]
 19/ 20

Totalt: 60 1/2


0-20p Du har inte ridit så länge och är kanske inte redo för att tävla i dagsläget.

20-40p Du håller på att lära dej, det är bara att kämpa vidare!

40-60p Du är en riktig hästtjej som brinner för att lära dej mera. Ta vara på alla tillfällen att lära dej något nytt!

60-80p Du är en duktig tävlingsryttare som bara är i början av karriären, fortsätt som du gör och du kan komma riktigt långt.

80-100p OS nästa?


Vårens snygga trender


Här kommer ett litet smakprov på Vårens snygga trender!
 

 

Håller ni med?


Följ mig med bloglovin

Följ min blogg med bloglovin

Modeskapare?!

Jadå, Malley kanske gör premiär som hästvärldens första modeskapare,
då han hade kladdat ner sitt täcke med snygga bruna fläckar.



Som ni ser, så är hagen L E R I G !

Sedan var det till att ta in pållen, rykta, och in i boxen.
Jag hade ganska bråttom med att hinna med allt.
Tvätta Schabrak,
Borsta täcke, Spola täcke, tvätta täcke.

När jag varit i simrishamn, så skulle jag tillbaka och ta ut täcket ur tvättmaskinen, så det blev hastigt in i stallet. Och gud vad mycket han hade druckit ur sin vattenhink.

Nu håller jag på att leta febrilt efter ridlärare, och har några på "G"


21 mars: Lättare Hoppning & städning i hästens tecken

Jag har idag tidigare sorterat jättemycket bland mina hästsaker,
och hittade ju givetvis en hel del saker som jag inte behövde.
♥ En vit Vojlock i ponny
♥ Ett par "lätta" stigbyglar
♥ ett par syntet stigläder
♥ ett brun/ creme rutigt fleecetäcke i storlek 125
♥ ett blått fleecetäcke i storlek 125
♥ ett Agria schabrak ( pyttelitet )
♥ ett grått Schabrak med ljusrosa passpoal
♥ ett ljusgrönt schabrak med mönster på ena sidan
♥ en ljusgrön grimma med mönster & nosludd
♥ en svart läddergrimma cob

och väldigt mycket mer... "säg det, jag har det..."

Sedan bar det av till stallet med mina nyinköpta saker.
Då fick jag mig en rolig syn.
Amorina hade vårkänslor och hade satt igång hela flocken till bus. O´Malley hade kommit fram för att hälsa på mig så han märkte givetvis inget.
Men när jag hörde att det började bli mycket "liv" så vände jag mig om och fick se de 3 hästarna komma rakt emot mig o malley i full galopp. Jag skuttade åt sidan, Men Malley stog bara stilla och tittade för att sedan springa i full galopp rakt emot den lilla "sjön" i hagen.
Han hade ingen chans att stanna då de andra var bakom honom.
Så han dundrade rakt ut i vattnet och kom lättad över.
(vattnet var inte alls så djupt kanske omrkring 20 cm)
När han sedan kommit över så stod han en liten stund och tittade på vattnet.
Sedan tog han några steg ut ( Frivilligt!)
och stannade där och tittade sig omkring.

Han tyckte nog att det var lite skönt, men blöt blev han.

Ridhus sedan...
Det gick väldigt bra för oss idag.
O´Malley vara pigg & glad (som vanligt då)
Vi hoppade inte jättemycket, då vi hoppade förra veckan.
Men vi tränade lite på snävare svängar.
Givetvis går det ju inte en enda hoppträning utan en rad krumbukter och bockningar.
Funderar kanske på tävlingar framöver så det gäller att fortsätta få dessa bra resultat.


O´Malley och jag i framtiden? ;D


Vill ha!

Detta är dom underbara
"Mountain horse High Rider"
Läder ridstövlarna
som jag bara måste ha! Men det blir ju till att spara, dom kostade ju ändå 2500:-



Ja, snart så :D


Shoppa, Mocka & Putsa

Idag bar det av till en ridsportsaffär,
Och min inköpslista såg ungefär ut såhär:

♥ Ridstövlar
♥ Regntäcke
♥ Schabrak
♥ Ryktlåda
♥ Ridbyxor
♥ Longerespö
♥ Hovolja
♥ Ridhanskar

Men vad blev det då?

det blev inga ridstövlar då dom jag hade tänkt inte fanns i rätt storlek.
Kollade även på ett par Cavallo, men såg direkt att skaftet var för långt.
Nej, men jag har faktiskt hittat mina drömridstövlar,
ett par Mountain Horse Richmond High Rider
Dock är dom lite för dyra, när jag redan ligger back i "budgeten"
Men det blev en hel del annat


♥ Ett Beige Schabrak från Hansbo
♥ Ett longerespö
♥ En Vårjacka
♥ Ett par beiga ridbyxor
♥ ett par Schwenkel ridhanskar
♥ ett par beige/ bruna strumpor
♥ en ryktlåda
♥ 4 vita benlindor fleece/ elastisk
♥ Hovolja

Här kommer lite "närbilder"

   
 

Sedan bar det av till stallet...
När jag kom hem var det att direkt åka till stallet.
Där jag fick en jättefin present av Minge,
 Flätade tyglar, från Jackson!!
Tack så jättemycket minge <3

sedan bestämde vi oss för att putsa utrustningen.
Den var ganska smutsig efter vår geggiga hoppning för några dagar sedan.

I morgon blir det lite skutt i ridhuset


Barbackaritt

Idag blev det en låååång skrittur barbacka
Det var superhärligt att bara rida runt och ta der lugnt,
Hästarnas muskler fick slappna av, och dom fick slappna av idag.
Dessutom var det ju kul att få passa på att rida barbacka

imorgon blir det till att åka till småland och fixa bl a. Ristövlar & Regntäcke.


Nu får jag ta mig i kragen...

Ja, idag gick det inte heller så bra, jag trodde att O´Malley hade ont i ett ben, men han haltade inte.
Dock kändes det överlag inte så bra ändå.
Han var ur fokus och balans, dessutom är det så slaskigt ute så att han "slafsade" mest runt.
Dagen var inte gjord för dressyr.
Som överskriften säger så menar jag då att jag verkligen behöver skaffa mig en ridlärare snart.
Jag ska vänta till våren, men ändå klokt att försöka hitta någon.

Vad hände med Emelie?
Emelie får jag inte tag på, men jag ska försöka att hitta hennes nummer,
det hade känts så skönt att få bestämt något.





17 mars: skutt, (på fel sätt?)

Idag gick det inte alls bra
Nej, usch. O´Malley var inte alls koncentrerad idag, han bockade nog 5 gånger, och tramsade runt.
Det var menat att bli lite "små skutt" på en äng, Men för det första ignorerarade hästarna hindret.
 (som i och för sig bestod av en gammal "vägstolpe")
och när vi förstod det, byggde vi upp ett litet hinder på kanske 20- 30 cm. av några stockar, och det gick helt klart bättre.
Överlag så var det ändå ingen bra ridning.
Men som jag sa innan, om det inte går dålig någon gång, så kan det ju inte heller gå bra.


Veckoträning

Idag blev det lite bråttom till stallet då jag tagit alldeless för lång tid på mig i simrishamn
 så att jag & Minge missade ett antal bussar.
När jag vi kom upp till stallet så var jag så glad över att jag mockade i morse då jag är såååå trött.
Det blev ingen ridning heller idag eftersom jag tänkt att O´Malley ska få ledigt max två gånger i veckan.
har gjort en snabb "veckoträning"

♥ Måndag Svår Dressyr
♥ Tisdag Ledig
♥ Onsdag Lätt dressyr
♥ Torsdag ledigt/ promenad
♥ Fredag Delar ur dressyrprog.
♥ Lördag Uteritt
♥ Söndag Uteritt

Att rykta Malley är väldigt lätt då han är väääldigt ren när han har täcke på sig.
men den som väntar på något gott...




 



15 mars: Underbart Dressyrpass

Idag gick det över förväntan på träningen!
O´Malley var jättepigg & Glad! Vi red till ett "nytt" fält och det lönade sig.
Hästarna ( både Malley & Concorde ) var superglada över att få komma till ett nytt ställe.
Vi tränade på:
♥ Skänkelvikningar
♥ Öppnor
♥ Slutor
♥ Framdelsvändningar
♥ att samla galoppen
♥ Ställa
♥ böja

och O´Malley skötte sig utmärkt i allt!
Men en dressyrstjärna måste ju få busa av sig lite emellanåt
så det blev ju en hel del krumbukter och några bocksprång.
Men det var det värt :D

Tydligen så märks det stor skillnad när jag har säkerhetsväst och inte, man blir ju givetvis smidigare utan.
Men jag trodde inte att det skulle märkas så mycket skillnad.
Så vi säger hejdå till västen under dressyrpass 

En sak till att rekomendera är att använda läderchaps istället för mocka.
Jag har tvingats använda mina gamla syntetchaps under vintern då jag haft ett par vinterkängor.
( läderchapsen går inte på mina "stoooora kängor" )
Så jag välkommnade idag mina underbara Dublin~ridskor


Ge mig sommar



Hittade den här bilden på datorn och kom ihåg hur mycket jag längtar efter sommaren!
Då man kan rida låååånga uteritter, allt är grönt och 20 grader varmt, guuud vad härligt!


Min Utrustning

Detta är vad Jag & Malley har för utrustning:

Jag:

♥ Jason jacka
♥ Equipage jacka
♥ 3 Mountainhorse ridbyxor
♥ Ridhjälm Eurolite
♥ Ridskor (Just nu) Jacson vinter
♥ Ridskor 2 Dublin
♥ 2 Chaps Jacson
♥ Handskar Roeckl winter
♥ Handskar 2 Jacson

O´Malley:
♥ Träns Riders company
♥ sadel okänd
♥ schabrak Hanspo sports "Argyle rutigt"
♥ Fårskinnspad Jacson
♥ Benskydd minns inte


Dagens ridpass 14 mars: Hoppträning

Idag var det fodring på morgonen, passade då även på att mocka.
Sen for man hem, fixade lite till bloggen, och vilade.

Efter ett par timmar så var det dags att åka upp till stallet igen för att fixa hästarna inför ridningen.
När jag kom upp dit så såg jag att det var några som provred Nanke.
Jag & Minge
hämtade våra hästar och började rykta.
När allt var klart så påbörjade vi den långa skritturen till ridhuset som låg framför oss.
Det gick faktiskt snabbare än vanligt kändes det som.
En sak som jag har märkt är att O`Malley alltid blir lite extra "skakis" när vi är vid Svabesholm.
min teori är att det är så mycket att titta på och givetvis hästarna som Malley tycks blivit förälskad i
När vi kom in i ridhuset så fanns det redan ett hinder uppställt samt en hel del bommar.

Det var jättebra, det ändå som vi gjorde var att sänka en aning först (för att sedan höja igen)
Hoppningen gick jättebra idag. Malley bjöd (som vanligt) och hoppade med glädje.
Det känns som att det har gått bättre för oss, då jag tänker på att flytta fram händerna mer och samla in O´Malley så att vi kommer rätt på hinderna (vilket fortfarande är ett problem då han alltid är super ivrig).
Vi avslutade med att ta det "högsta" hindret i mitten och det gick superbt!
sedan fick han galoppera av sig på ett litet "ärovarv"
Det blev några krumbukter, och bocksprång men det får man ta.
När vi skulle hemåt så hade det börjat snöa
Usch, jag som nästan trodde att det var över.
Som tur var hade Malley ländtäcke så han höll sig relativt torr.
när vi kommit tillbaka så var det snabbt på med fleecetäcke, in med de andra hästarna, fixa utrustningen
samt Stretcha och massera.


Dagens ridpass 13 mars: Full fart (igen?)

Som överskriften säger så kan man säga att denna ridturen bestod av, precis, mycket fart :)
När jag kom till stallet, stog hästarna och väntade vid dörren.
När jag skulle hämta O`Malley så sprang han iväg och retades lite med mig.
Tillslut kom han ändå till mig och lät sig ledas in i stallet :)
Sen bar det av.
Vi bestämde oss för att rida Hela stenshuvudrundan.
på hela ridtures som tar ca: 1 timme så skrittar man helt klart i 45 min.
Då fick hästarna "slappna av"
Vi såg ett rådjur när vi hade kommit till skogen, men hästarna blev inte alls rädda.
Jag hade varit lite orolig för att dom skulle få "fnatt"
Men nej.
När vi kom till galoppbacken så gick det superbra.
Jag har märkt att om Malley är först när vi ska galoppera så är han jätteduktig.
Sedan var det skritt igen.
Och efter kanske 15 minuter i den mysiga skogen så var det dags att trava igen :)
Men hästarna ville ju inte trava, nej, dom ville ha fart.
Oturligt nog var det conrad som var först då, så O´Malley blev lite "tokig"
Han tog bettet i munnen och sprang förbi conrad.
Jag var tvungen att dra så hårt jag kunde för att han skulle stanna.
Men det är ju omöjligt att vara arg på honom för länge :)
Hästarna förtjänade en lång rykt när vi kom hem, och jag passade även på att stretcha honom.
Vi får se om det blir hoppning i morgon :D


Morgon fodring

Nu har jag precis kommit hem från stallet efter att ha fodrat och mockat.
Man var trött när man kom upp dit. Jag fick ju gå upp 07.00 på en lördag.
Amorina och Nanke skulle ridas idag så att det blev bara Conrad och Malley i hagen.
Conrad blev givietvis lite galen, sprang runt och gnäggade, försökte jaga Malley osv.
Det såg ganska roligt ut eftersom att Conrad gnäggade, sen stämde Malley in i "sången" mellan sitt höglufsande.
Helt ärligt så tror jag att O`Malley var i "himmelriket" då han hade tusen hö-högar att käka av.
Medans dom levde galningar så passade jag på att mocka.
Det tog faktiskt längre tid en vanligt då jag fortfarande har ont i magen.
När jag precis var klar så kom Amorina tillbaka.
Conrad blev då jätteglad och lugn.
Sedan bar det hemmåt.
Nu tänker jag vila, innan det bär upp till stallet igen :)


12 mars: Inget stall idag :(

Idag blev det faktiskt inget stall för mig.
Det beror på att jag har jätteont i magen.
Dock ställde underbara Minge upp för mig och mockade, fodrade mm.
Du ska ha ett stooort tack minge :D
Saknar givetvis lilla Malley ändå,
men jag har fått bekräftelse av Minge att allt är bra.

Suddig, misslyckad bild, som föreställer "förlängd trav"


Dagens ridpass 11 mars: Kaxig och okoncentrerad

Idag, när jag kom upp till stallet så fick jag mig en överraskande syn.
O´Malley stod bredvid Amorina och satte henne på plats hela tiden.
för er som inte förstår riktigt så har O´Malley varit lite "utanför" i flocken fram tills nu.
Jag fylldes av lycka, då jag har varit lite orolig att Malley inte skulle få "komma in i gänget".
Efter det skuttade jag in i stallet och mötte minge som var i full fart med att mocka Conrads box.
Jag skyndade mig att fixa malleys också, så att vi skulle få rida lite tidigare.
När det var klart skulle vi ta in hästarna, och eftersom "lilla" grinden är i sönder så är man tvungen att släppa in/ ut hästarna genom "snabbgången" (alltså en dörr).
Det är lite riskabelt om man är ensam, men det brukar alltid gå bra om man är två.
Idag gjorde det dock inte det, utan Amorina knallade in, och när hon sedan såg att hennes boxdörr var stängd så visste hon inte vad hon skulle ta sig till.
Dock fick vi ut henne igen, och ryktningen kunde börja.
Efter att hästarna var sadlade och klara så skulle vi bestämma oss var vi skulle rida.
Det blev först en lång uppvärmning, sedan skulle vi rida dressyr på träningsängen.

Det gick Uselt idag!
O´Malley var jätte okoncentrerad, helt ur fokus,
jag var även ur balans.
Nej, det var inte alls något bra träningspass idag.
Men om det inte går dåligt någon gång, så kan det ju inte heller gå bra.
Eller?! ;D


Passar på att ladda upp en bild från snötiderna :)


10 mars: Mocking och "sjukskrivning"

Idag vaknade man med jätteont i magen, lite lätt illamående och huvudvärk.
Jag hade även haft antydan till feber i går kväll.
Det kändes verkligen skit, och jag är fortfarande inte frisk :(
När jag kom upp till stallet blev det direkt till att börja mocka, sedan in med kusen,
ge mat, rykta, och lägga på täcket.
Sedan krama Malley och åka igen.
Jag ville så gärna komma ut och rida nu när det behövs som mest.
Men som jag har gjort förut, ridit i feber och förkylning, sedan vara ännu sjukare i flera veckor.
Nej, det låter inte så smart.
Så det blev till att sjukskriva sig idag.
Hoppas bara att det blir bättre till helgen :)

Har jag kanske drabbats av...

'
Vem vet... ;D


Dagens Fynd: Himalaya Vintertäcke

Äffären:
ett utegångstäcke för de kalla årstiderna men som även kan användas som regn-, stall- och transporttäcke. Täcket är rivstarkt eftersom det är specialvävt i 600 denier polyester ripstop. Innerfoder i mjuk polyester och mellanfoder i 300 gr polyestervadd.
 Det är vattentätt samt har "andasfunktion".Andas egenskaper 3000 mvt Vattenpelare 3000 mm
Dubbla snabbbogspännen  kryssgjordar, benremmar och svansrem ingår.
Stl: 115-165 cm.

Mina åsikter:
Detta är ett superbra täcke som verkligen håller vad det lovar!
Det har en jättebra passform för just Malley.
Han har inte fått skav någonstans, det är mjukt och skönt.
Och Färgerna är supersnygga!
Jag kan inte komma på något dåligt att säga om det.
Dock så blev det en reva i täcket efter att Malley hade kliat sig mot ett träd några gånger.
Och den är verkligen vattenfrånstötande. Efter alla snöiga dagar i vinter har det aldrig läckt igenom :)

O´Malley har detta bruna (finns även i olivgrönt)


Pris: 439:-
på Börjes i Tingsryd

Dagens ridpass 9 mars: Uteritt i vårsolen

Idag cyklade jag till stallet från kivik, det var inte det lättaste.
Det tog nog 35-40 minuter.
När man kom upp så mötte jag minge.
Jag hämtade Malley från hagen och såg att han hade passat på att rulla sig i snön
Vi funderade lite på var vi skulle rida, och kom fram till att vi skulle rida mot stenshuvud och sedan vända.
Men i stället blev det en lite längre tur på nästan en och en halv timme.
Vi hittade ett enormt fält, (stubbåker) som vi tänkte prova, och hästarna tyckte verkligen att det var roligt.
Det hela bestod mycket av skritt, den ända galoppen blev på stubbåkern,
men det var superbra med en lååååång skrittur någon dag i veckan :)


Dagens ridpass 8 mars: Dressyr

Idag blev det "som vanligt" ett dressyrpass på träningsängen.
Det gick Suveränt!
Jag försökte mig på Öppnor och slutor, och det gick över förväntan för att vara "första gången" :D
O´Malley gick på "två olika spår" så att säga. Givetvis går det ju att finslipa.
Jag finputsade även på skänkelvikningar, och han har gjort en klar förbättring!
Jag tränade även på att stanna rakt, och snabbt från trav.
I början var det lite klurigt, men sedan räckte det med att bara dra lite lätt i tyglarna.
Det känns bara bättre, för varje gång :)


Mockning och träden knoppar!

Idag fick man sticka upp till stallet vid 10- 11 tiden för att mocka.
Jag skulle iväg senare på dagen, så jag kunde inte rida heller.
Dock tyckte nog Malley att det var lite skönt att få en vilodag :)


En trevlig överraskning är att träden börjat knoppar
Nu går det bara mot vår och värme :D


Dagens ridpass 6 mars: Mysig uteritt i solskenet

Idag red jag och Josefin,
Vi bestämde oss för att rida "stenshuvud rundan" eftersom att vädret var så fint.
Hästarna var pigga och uppmärksamma, och givetvis var Malley glad över att få slippa ännu ett dressyrpass
på träningsängen.
DEt enda som var lite jobbigt var att jag hade minnesförlust, och glömde bort
vägen lite då och då :)
Vi var nog ute i en och en halv timme - två.
Men O´Malley blev knappt alls svettig,
hans kondition har blivit mycket bättre sedan han kom.
Hans har även blivit mer trimmad :D

Förlåt för att jag inte har laddat upp några bilder 


O´Malley säger sitt

En favorit för Malley


Pris: 69 :-
på Hööks

Hiss:
en supergod slicksten som (egentligen) varar i dagar.
Riktigt populär, och hästen får bra andedräkt
Hästen håller sig sysselsatt, 
så att du förhindrar att hästen inte biter på inredningen eller sväljer luft. 

Diss:
För O´Malley varade den inte så länge som den borde.
Han åt upp den på en natt och det är inte priset värt.

Tips:
Häng upp den i taket så att Hästen inte kommer åt att tugga av bitar,
då den kommer att ta slut snabbt.
Hästen ska ha det lite klurigt.
Men tänk på att inte hänga den för högt så att hästen måste sträcka upp huvudet,
det är inte bra, då den kan få ont.


Dagens Fynd: Showmaster Legend

Supersnyggt Schabrak av: Showmaster Legend.
detta underbara schabraket finns på Hööks, och har ungefär 4- 5 stjärnor av 5 möjliga i betyg.
Det är definitivt värt att köpa, och finns i superfina färger, jag har dock fastnat för det blå till vardags
och ett Cremefärgat till tävling :)
finns i allround, och dressyr
   


Pris: 245 :-
(Nu 20% rea till den 14/ 3)


Dagens ridpass 5 mars: Full fart!

Idag blev det som vanligt ridning vid 5- tiden.
Malley var pigg och glad.
Jag kände att det har blivit lite mycket Dressyr för oss på sistonde, så det blev lite "oseriös" ridning.
Men det kändes verkligen som att Malley slappnade av, och det var ju bra.
det blev två aningen för snabba galopper, men gud vad han tyckte att det var kul.
Jag tror att jag log hela ridpasset :)
Snart får denna snö försvinna så att det blir lite uteritter


Dagens ridpass 4 mars: Gräset syns!

Idag så blev det att åka till stallet vid 5- tiden.
När man kom upp så tog jag in O´Malley.
Han var jättepigg när han kom ut på "träningsängen"
Malley blev så glad när han såg att gräset syntes så,
att han tog några strån.
Jag satte igång med att mjuka upp halsen, och sidorna med skänkelvikningar,
böjnigar, och ställningar. Malley trampade under sig och bjöd fram.
Sedan började jag att öva med fram/ bakdelsvändningar, framdelsvändningar gick bra,
dock gick bakdelsvändningarna inte lika bra.
när jag kom till galoppen så övade jag på galoppombyten, det gick suveränt!
Hoppas nu att vädret blir bättre, så att man kan rida någon lite längre sträcka :)

Dagens ridpass 3 mars: Dressyr i värmen

Idag efter att jag kommit hem från en aningen långtråkig skoldag,
så bar det av till stallet för en härlig ridtur.
Jag ställde honom i stallgången och ryktade grundligt,
det härliga vädret måste ha smittat av sig på mig,
jag var väldigt glad under hela tiden :D
Ridturen gick bra, O´Malley bjöd framåt och var jätteduktig.
Jag övade lite balansträning, det var lite klurigt eftersom marken var lite ojämn.
Dock inte så ojämn så att man inte kunde rida, bara att han tog längre steg.
Jag försökte mig på att göra galoppombyten, det gick riktigt bra,
då han bytade galopp när jag gjorde en fattning :)

Dagens ridpass 2 mars: Dressyr i solnedgången

Idag så blev det ett underbart dressyrpass på träningsängen.
Och solen hade ju visat sig hela dagen. Så solnedgången var
jättefin.
Jag finslipade lite på skänkelvikningar idag, det fårju vara perfekt
om man ställer upp i några tävlingar till sommaren.
jag känner att vi behöver träna på fram/bakdelsvändningar.

förlåt för alla dessa korta inlägg


1 Mars: Blåsigt värre!

Idag blev det ingen ridning.
När man hade kämpat sig upp på cykeln, mockat och gjort klart för natten
så fick man åka hem igen för att sedan packa.
Det var superblåsigt så även när jag cyklade för nerfösbacke,
(som jag annars hade åkt relativt snabbt i) så stannade cykeln...
Hoppas att vädret blir bättre framöver :)


RSS 2.0