26/5 Dressyr, äntligen!

Idag fick jag äntligen tillfället att rida lite gammal hederlig dressyr igen :D
Malley skötte sig (som vanligt) exeptionellt!

Såhär brukar jag lägga upp ett dressyrpass:
♥1
Jag börjar med att skritta i ca: 15 min på långa tyglar
♥2
Sedan tar jag tyglarna, och börjar göra volter, ca: 6 volter i båda varven.
♥3
Efter det börjar jag trava så smått, jag går in på serpentiner, där jag travar på serpentinernas "långsidor" och så fort jag ska börja svänga på "kortsidorna" så saktar jag av till skritt, för att sedan börja trava igen på långsidan så fort han är rakställd.
♥4
Gör en skrittpaus...
Sedan travar jag i zickzack ca 20 meter framåt.
♥5
Saktar av till skritt och går in på en volt.
Sedan trycker jag in honom så att volten minskar. sedan ökar.
♥6
Börar med ett dressyrprogram. Antingen L:C2 eller L:B1
kör igenom det helt.
♥7
Efter programet låter jag honom skritta lite för att sedan börja en liten kort "uteritt"/ avskrittning
så att han varvar ner.


Hur lägger ni upp erat dressyrpass?


25/5 Ingenting...

Idag trodde jag faktiskt att jag hade fått maginfluensa, skäl låter jag vara onämnda...
Men i alla fall, så var Minge snäll och tittade till Malley åt mig.
Superbra!
Jag har inte så mkt mer att skriva då :)


24/5 Oj, oj, oj då...

Lika dålig som vanligt på att skriva i bloggen, undrar om jag ska göra detta till en veckoblogg, då jag bara skriver en gång i veckan, fast, jag hade nog knappt klarat det i heller...

Detta har jag hunnit med (som jag minns) i dagarna:

♥ 21/5  O´Malley har fyllt år! hela 16 år fyllda :D


♥ 22/5 Ridit Stenshuvudrundan med Minge

♥ 23/4 Hann med ett litet dressyrpass

♥ 24/5 Idag blev det Hoppning, superroligt :)


18/5 Konstigt värre

Idag blev det en liten annorlunda träning för Malley.
Jag gjorde en liten fyrkant i hagen genom att spänna upp ett band.
Malley blev genast väldigt intresserad
av vad jag menade att han skulle göra,
han tycktes säga:
"va, vad vill du, kan vi inte hitta på något nu va!"
Han fick gå helt lös, mitt ändå "hjälpmeddel" var en långpisk som han snabbt vande sig vid.
Han tyckte verkligen att det var jätteroligt, och kunde knappt vänta på mitt kommando för att springa innan han satte av.
han hoppade, och skuttade och stannade så hastigt så att det blev lite bromsspår i gräset.
det såg verkligen roligt ut.
Men i mellanåt satte jag mig ner i gräset, ropade på honom och sträckte ut en hand,
då kom han lunkande som en liten hund, och följde mig i mina fotspår.
Detta är verkligen ett träningssätt som jag kommer att forstätta med.
Ett defenitivt tips!


17/5 ♥ stenshuvud ♥

Nu var det dags för stenshuvudrundan igen!
det var underbart väder (tror jag) och O´Malley var super glad, och pigg.
Det jag inte tänkt på innan det är att det faktiskt, precis som kiviksrundan är ganska mycket galopp och trav i stenshuvudrundan.
Men konditionsträning, det behövs.
Efter att vi ridit rundan, och var nästan vid stallet, då kom minge på idén att vi skulle ta en liten "omväg" dvs. att vi sneddade över en liten äng, hoppade över ett "stengärde", hoppade över ett till "stengärde", travade/skrittade av dom på en annan äng, och sedan hem till stallet genom att gå igenom hagarna.
Jag blev väldigt förvånad när jag såg på klockan att vi hade varit ute i mindre än en timme,
vi som tog en omväg och allt :)
men så går det väl om man håller ett högt tempo...



16/5 Mixat!

"western"+ Dressyr= Kul!
En väldigt rolig kombination, som verkligen gick hem hos O´Malley.
Nu blir man ju lite sugen på att träna westernridning med O´Malley, men det får vi se hur det blir med det.
För övrigt så skötte han sig exellent! Han lyssnade verkligen,
emellanåt så blev han ju lite distraherad pga. Conrad och minge som tränade i en liten provisorisk piccadero (stavning hmm..)
Men det såg faktiskt ganska kul ut, så jag ska nog också ta och träna lite från marken i piccaderon :)
det kan ju vara bra att träna lite "fri dressyr"
samt Hempfling-träning, dvs. att "dansa", eller "leka" med hästar.

Gräs är ju faktiskt ganska gott


15/5 Vilodag

Då var det ledigt igen för lill-killen!
Men det var lika bra det, då det ösregnade, heeeela dagen.
Lite orolig för muggen, men jag får vara övernoggrann så ska det nog gå :)
Det är verkligen supermysigt att åka upp till stallet och bara mocka när det regnar ute, ni får tycka att jag är lite konstig, men, men ;)



14/5 dubbelt upp!

Idag fick jag rida både Concorde och O´Malley.
Det blev väldigt korta pass för båda två, max en halvtimme var.
Jag tränade lite dressyr med båda två.
Och det blev ju inte så mycket intressant att skriva.


13/5 Färsk Uteritt

Nu har jag precis kommit hem från en superhärlig uteritt
tsm med Minge (som ni kan hitta på Photodesigner, och Magnifiqua)
Vi red Kiviksrundan, med variation, det vill säga att vi red en sväng om i en skog.
Man kunde visserligen bara skritta i skogen, men det var mysigt ändå.
Allt som allt, tog nog rundan ca: 1h och 45 min.
O´Malley skötte sig bra, förutom att han blev lite *hrm* "rädd" för en hel del saker ;)
Nu blir det pannkaksätning för hela slanten



12/5 Hoppning!

Idag blev det minsann hoppa av!
Det gick jättebra för oss.
Det bästa var nog en oxer på 75, där gick det galant!
Det känns som att vi äntligen har kommit en bra bit, då vi nu kan utvecklas tillsammans!
O´Malley är en riktig läromästare i hoppning, och det är jag superlycklig över!
Nu är vi ett team, och det går inte att förstöra :')


Dålig uppdatering, igeeeeen?!

Ja, det känns som att det börjar bli en liten vana, det här med att inte vara så duktig på att skriva... Idag har i alla fall O´Malley fått lite ledigt, det har han fakttiskt gjort sig förtjänt av :) Kommer inte på så mycket mer att skriva, mer än att det är något fel på Blogg.se då man inte kan redigera text/ ladda upp bilder, hela menyn är ju försvunnen D:

Sommarens trender

Nu närmar sig sommaren med stormsteg!
Och man vill ju gärna ha en ny snygg och fräsch uppsättning "acessoarer"
Så här kommer ett litet smakprov på sommarens färger, som kommer att ligga i tonerna:
Rött
Blått
Vitt
Brunt
Ljusgrönt
Gul/Orange

  





06/05 Ledig dag

Idag fick O´Malley en ledig dag,
tänkte att han kunde få det efter att ha skött sig riktigt bra igår.
Jag fick hjälp av mamma med att mocka
, så för mig var det att ta det lugnt och rykta grundligt.
Han kunde ha varit med i första bästa utställning så fin han blev.
Och gud så nyfiken han var. Öronen framåt heeeela tiden, titta runt, nosa mm.

Jag passade på att byta hans sadelgjord mot en lite kortare, läder, vadderad, så den måste vara mjuk o skön :)
Bytade stigbyglar också, passade på och var lite duktig och bytade till nya, fina säkerhetsstigbyglar.
Så nu är allt tiptop! :)
 


05/05 Äntligen ordentligt

Nu så!
Nu har vi fått ett jättebra dressyrpass!
Äntligen...
Malley skötte sig jättebra! Vi red igenom L:C2 med bra resultat!
Riktigt stolt över Malley idag faktiskt.
Vi tränade även lite på att få en lugn galopp, samt att komma till en bra långsam, stadig trav efter galoppen.
Lättare sagt än gjort faktiskt.
I morgon får vi rida ut, och det ser jag fram emot :)


04/05 Nu blev det iaf dressyr, eller?!

Ja, som rubriken säger, så är jag inte riktigt säker på om det verkligen Blev ett dressyrpass.
Jag hade inte så stor lust till dressyr så fort jag kom upp på hästryggen.
Malley verkade inte heller ha lust.
Vi red på "ridbanan" och för mig blev det mest till att försöka följa fyrkantsspåret, samt ställa och böja i svängar.
Jag red även igenom L:C2.
I början gick det toppen, men så fort det kom till galoppen, så ville han rusa, och det var svårt att samla honom samtidigt, böja, och ställa.
Nja, vi får träna en del mer på det, innan det blir några funderingar över tävling ;)


En bild sen i helgen då det var hoppning :)


03/05 Huxflux-Dressyr

Idag har jag försökt rida dressyr...
Det gick kanske såddär.
Jag har ont i rumpa/ rygg sedan jag sov på golvet där hemma (!?)
Och tyvvär påverkar det ridningen, speiellt dressyren, det är bokstavligen talar "a pain in the ass"
Och givetvis, så märkte ju Malley att jag var spänd, så han flamsade runder på ängarna, ville inte lyssna alls!
~ Vissa dagar är inte menade att rida dressyr på alls...

Jag har först och främst haft huvudvärk idag, så spenderade tiden med att äta Ipren och dricka vatten, samt kollade jag på lite gamla "polluxfilmer" som jag hade här hemma.
"Lär dig rida"
&
"Att ha egen häst"
Det var mycket "kul" att ha som tidsfördriv :)


Veckans Ridschema




Såhär ser veckans ridschema ut, och jag ska göra mitt bästa för att följa det :)

Måndag ♥ Dressyr

Tisdag ♥ Uteritt

Onsdag ♥ Dressyr

Torsdag ♥ Vilodag

Fredag ♥ Uteritt

Lördag ♥ Några skutt

Söndag ♥ Lätt longeringen/ promenad
 




Tillfällig Header!

Som ni kanske märkt, så har jag bytat header.
En väldigt simpel, blev det denna gången.
Dock är den bara tillfällig, tills jag gjort en lite finare.
Men vad tycks?


Väldigt, väldigt dålig uppdatering!

Som ni kanske märkt, så har jag varit jättedålig på att uppdatera!
Och jag minns inte heller så mycket av föregående ridpass.
Men idag har jag och Jenny ridit till ridhuset och hoppat lite :)
Det kändes jättebra att äntligen få hoppa en liten "bana" igen.
Jenny kom med ett oemotståndligt förslag till mig, att tävla nästa helg
.
Jag funderar på saken, och det vore superroligt att börja få komma ut lite på banorna.
O´Malley känns också i bra form!

Så vi får se hur det blir!

gammal bild, får ursäktas


RSS 2.0